گزارش بازديد جمعي دانشجويان شهرسازي دانشکده معماری, شهرسازی و هنر اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد از پروژه هاي مرمت شهری یزد در قالب درس بافت های فرسوده شهری

اهداف:

1-آشنايي با پروژه هاي عملي مرمت، بازسازي و بهسازي بافت های تاريخي واجد ارزش

2-آشنايي با پروژه هاي عملي بازسازي و بهسازي محله هاي قديمي واجد جذب توريست. ( و توانمند در جذب گردشگر)

4-آشنايي نسبي با بافت مركزي شهر یزد

5-بازديد از بناهاي واقع در مركز شهر

6- كسب تجربه از يك مسافرت علمي

آغاز كلام:

شهر یزد یکی از نقاط تاریخی-تمدنی در فلات پهناور ایران است که از لحاظ جغرافیایی در جنوب کویر لوت قرار گرفته است. این شهر از قدمتی بسیار زیاد برخوردار بوده و بافت تاریخی شهر یزد نمودی از تاریخ پرنشیب و فراز این شهر به شمار می آید؛ تاریخی که نشانه های تحول و دگرگونی خود را در کالبد و سیمای ظاهری شهر به یادگار نهاده است. به همین منظور یزد می تواند یک نمونه بسیار عالی برای شناخت بافت های فرسوده و پروژه عملی این درس به شمار آید.

سفر...

دانشجويان با يك اكيپ 22 نفره به همراهی استاد درس بافت های فرسوده آقای دکتر معروفی و سرپرست سفر مسافرت خود را در ساعت 11 شب روز پنجم خرداد هزار و سيصد و نود و سه از ايستگاه راه آهن مشهد به مقصد یزد و به مدت 5 روز آغاز كردند. شروع بازدید از ساعت 4 بعداز ظهر روز بعد از میدان میر چقماق بود که دانشجویان برای نخسین بار تجربه ی قدم نهادن به یک بافت کهن و سرزنده ی شهری را تجربه کردند. سفر در روز بعد شامل بازدید از شهر تفت و قسمت بهسازی شده شهر اسلامیه بود که برای دانشجویان اطلاعات ارزشمندی از یک تجربه ی مرمت شهری به همراه داشت. روز بعد که همزمان با حضور خانم مهندس مسگرانی در جمع دانشجویان بود، بازدید از دانشکده معماری و شهرسازی دانشکده یزد به همراهی آقای دکتر نقصان محمدی صورت گرفت. ایشان توضیحات مفیدی را پیرامون شهریزد و بافت آن به دانشجویان ارائه کردند.این بازدید به خودی خود به منزله ی یک کارگاه بسیار مفید برای دانشجویان بودبازدید از مسجد جامع شهر و محله های شاه ابوالقاسم و محله فهادان و مشاهده پروژه های انجام گرفته در این دو محله، برنامه بعداز ظهر پنج شنبه را در بر می گرفت. سفر به میبد و بازدید از ارگ ناریین قلعه برنامه سفر در روز جمعه بود. دانشجویان در روز آخر سفر به بازدید از بازارهای صنایع دستی و بازارچه های محلی بافت تاریخی شهر یزد پرداختند و شهر یزد را به مقصد مشهد ترک کردندو این سفر با همه لذت ها و آموخته های فراوانی که داشت به پایان رسید.