در راستای پیوند آموزش دانشگاهی با واقعیتهای محیط شهری و تقویت مهارتهای حرفهای دانشجویان، مجموعهای از بازدیدهای آموزشی و میدانی توسط گروههای معماری و شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمهی مهرماه ۱۴۰۴ برگزار شد.
در نخستین برنامه، روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴، دانشجویان کارشناسی شهرسازی در قالب درس کارگاه شهرسازی ۲ به همراه دکتر ایمان قلندریان، رئیس دانشکده و استاد درس، از محدودههای اروند و انصار (خیابان حر) بازدید و برداشت میدانی انجام دادند. هدف از این بازدید، تحلیل کالبدی، اجتماعی و عملکردی محدودههای شهری و آشنایی دانشجویان با فرآیند مطالعه و تحلیل در مقیاس واقعی بود.
در ادامه، روز شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۴، دانشجویان کارشناسی معماری در قالب درس مقدمات معماری ۳ به همراه دکتر کاملنیا و مهندس روپوش از سایت پروژه آذران در طرقبه بازدید کردند. در این برنامه که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر طرقبه برگزار شد، دانشجویان ضمن آشنایی با بسترهای طبیعی و موقعیتهای مکانی، با اصول اولیه تحلیل سایت و طراحی معماری در شرایط واقعی آشنا شدند.
همچنین در روز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴، گروهی از دانشجویان شهرسازی در قالب یکی از دروس تخصصی خود به همراه دکتر علیخانی از چند مجتمع مسکونی منتخب شهر مشهد بازدید کردند. هدف این برنامه، بررسی نمونههای واقعی طراحی و برنامهریزی شهری و ارتقای درک دانشجویان از کیفیتهای کالبدی و اجتماعی فضاهای مسکونی بود.
در پایان این مجموعه بازدیدها، روز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۴، دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی معماری در قالب درس طرح معماری ۲ به همراه دکتر پهلوان از طرح توسعه حرم مطهر رضوی بازدید کردند. این برنامه با محوریت موضوع توسعه حملونقلمحور (TOD) و با هدف نزدیکتر شدن طرحهای دانشجویی به مسائل واقعی شهر برگزار شد.
در همین راستا و با حمایت دفتر طرح جامع حرم رضوی و سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، مقرر شد نتایج مطالعات و طرحهای دانشجویان در مسیر ارتقای کیفیت محیط پیرامونی حرم مطهر به مسئولان ذیربط ارائه شود. همچنین محور پیادهراه شارستان و محدوده ضلع قبله حرم مطهر رضوی به عنوان سایتهای طراحی این درس تعیین شدند.
برگزاری این بازدیدهای آموزشی بخشی از سیاستهای دانشکده معماری و شهرسازی در جهت آموزش تجربی و مهارتمحور و تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است و گامی مؤثر در تربیت متخصصانی آگاه به بستر واقعی شهر و معماری به شمار میرود.
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 
 ![]()  | 

 




















