DSC0076

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد در روز چهارشنبه 24 اذرماه و آخرین روز از هفته پژوهش (که با عنوان سیاست درهای باز در این دانشکده نام داشت) اقدام به برگزاری نشست هم اندیشی با حضور دانشگاهیان و مسئولین اجرایی در خصوص موضوعات مرتبط با طرح های توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی نمود. در این نشست علاوه بر حضور تعداد زیادی از اساتید برجسته و دانشجویان رشته های معماری و شهرسازی شهر مشهد ، مسئولین دستگاه های اجرایی مرتبط (وزارت راه و شهرسازی، استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد و ...) و رسانه های خبری نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه حامد کامل نیا، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی هدف از برگزاری این نشست را ایجاد فضای مناسب گفتمان علمی و بستر نقد منصفانه و فرصت بحث و گفتگو برای تمامی افراد، از مشاورین قبلی و فعلی طرح تا مسئولین بخش های مختلف و نیز دانشجویان و اساتید دانشکده های معماری وشهرسازی شهر مشهد، مطرح نمود و تاکید کرد که دانشگاه به عنوان یک نهاد مستقل علمی-پژوهشی، ضمن پرهیز از هر گونه پیش داوری و جهت گیری، صرفا جنبه های علمی موضوع را مورد قضاوت قرار خواهد داد.

سپس مشاور قبلی طرح (مشاور طاش) به ارائه دیدگاه های خود در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پرداخت. پس از آن دکتر حسین نژاد (معاونت معماری و شهرسازی شهرداری مشهد) به نکاتی در خصوص طرح جدید پرداخت؛ موضوعاتی مانند تراز صفر و مباحث حقوقی و مالکیتی از زمره این موارد بود. پس از آن مشاور مهرازان (مشاور فعلی طرح) به توضیحات عمومی طرح جدید پرداخت. پس از استماع نظر مشاوران، در پانل اول تعدادی ازسوالات حاضرین از مشاورین طرح مطرح و به انها پرداخته شد. در پانل دوم نیز با مدیریت دکتر مهدینیا، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد مشهد، نمایندگان مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ثامن به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. در بخش های مختلف جلسه نیز به تناسب برخی از اساتید و متخصصین به بیان دیدگاه های خود در حوزه های مختلف طرح به ویژه حوزه های اجتماعی نکاتی را مطرح نمودند.

در بخش آخر دکتر حناچی معاونت وزارت راه و شهرسازی نکاتی را مطرح کرد؛ توجه به حریم بصری حرم مطهر، حفظ هویت تاریخی بافت، افزایش مشارکت بخش های مختلف در فرآیند تولید طرح جدید از اهم موضوعات مورد اشاره بود. همچنین بر این نکته تاکید شد که طرح بازنگری در اختیار دانشکده معماری و شهرازی دانشگاه فردوسی (به عنوان دانشکده مادر و به نمایندگی از سایر دانشکده های معماری و شهرسازی شهر مشهد) قرار داده شود و اساتید و صاحبنظران دیدگاه های خود را در روند انجام طرح ارائه دهند. در انتها، حامد کامل نیا اعلام کرد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردسی مشهد امادگی فراهم آوردن بستر مطلوب برای نمایش طرح های ویژه شهر مشهد(به خصوص طرح توسعه بافت اطراف حرم) برای همه افراد (به ویژه اساتید و مسئولان) و انتقال دیدگاه ها به مراجع ذیربط را دارد تا از این طریق برای اتخاذ تصمیمات بهتر و پرهیز از تکرار اشتباهات بتوان فرصت های بهتری ایجاد کرد. نشست در ساعت 14:30 به پایان رسید.

4pic

 DSC0103

 

 DSC0110 

اهم سخنرانی های این نشست به شرح ذیل بود:

 

خوشامدگویی، جناب آقای دکتر کامل نیا، رئیس محترم دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد

ارائه طرح محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)، مهندسین مشاور طاش: جناب آقای مهندس سپانلو، سرکار خانم مهندس هیئت

ارائه طرح محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)، مهندسین مشاور مهرازان: جناب آقای مهندس پاکدامن

ارائه طرح پژوهشی، انجمن جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد: جناب آقای دکتر اورعی، جناب آقای دکتر اکبری

سخنرانی جناب آقای مهندس حسین نژاد، معاون محترم معماری و شهرسازی شهرداری مشهد

سخنرانی سرکار خانم دکتر اعتضادی، مدیر مطالعات تاریخی مهندسین مشاور مهرازان

پانل تخصصی با حضور مشاوران طرح (طاش و مهرازان) و آقایان: دکتر کامل نیا، دکتر کریمانی، و دکتر مهدی نیا

سخنرانی جناب آقای دکتر خدایی، جناب آقای مهندس نوروزی، پژوهشکده ثامن

پانل تخصصی با حضور مسئولین وزارت راه و شهرسازی و دانشگاهیان

سرکار خانم مهندس صادق مالواجرد ، مديركل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی 

سرکار خانم مهندس بزرگمهر، مدیر معماری و شهرسازی، اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی

جناب آقای دکتر مهدی نیا، رئیس محترم دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 

سخنرانی جناب آقای دکتر حناچی، معاون محترم معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی