کنفرانس و کارگاه آموزشی مستندنگاری در میراث فرهنگی در مجموعه جهانی تخت جمشید با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد. به گزارش پهپاد نیوز، این کنفرانس در دو روز و با حضور جمعی از متخصصین مرتبط با مستندنگاری از داخل و خارج از کشور در ۲۸ و ۲۹ مهر برگزار گردید. همزمان با برگزاری کنفرانس بین‌المللی یک نمایشگاه تخصصی از پرنده‌های بدون سرنشین برگزار و نحوه عملکرد مستندنگاری پرنده‌های بدون سرنشین به نمایش عمومی گذاشته شد.

توجه به الگوهایی از مستندنگاری بر پایه بکارگیری پهپادها، آموزش مستندنگاری، ضوابط پروازی و ظرفیت ها در حوزه میراث معماری تاریخی و معاصر بخش مهمی از محورهای نشست بود که مورد استقبال شرکت کنندگان حاضر در کنفرانس قرار گرفت. معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ریاست مجموعه جهانی تخت جمشید، متخصصین حوزه مستندنگاری، ریاست موسسه بین المللی خاورشناسی ایتالیا، اساتیدی از دانشگاه بولونیا ایتالیا، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سیپا (کمیته مستندنگاری ایکوموس جهانی) و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این برنامه به سخنرانی پرداختند.

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد، به واسطه انتقال تجربه در برگزاری کمپ مستندنگاری میراث صنعتی در مقیاس بین المللی به وسیله پهباد و تشریح امکانات همزاد دیجیتالی (digital twin) در مرمت و معماری، به این برنامه دعوت شد.

 

cp