بازنگری سند برنامه راهبردی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد افق 1404 ش      

غیر قابل استناد

چشم انداز تخصصی دانشکده معماری و شهرسازی

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از سه دانشکده برتر کشور در تراز بین المللی در راستای ارتقای کیفیت محیط مصنوع از طریق کاربست معماری و شهرسازی پایدار است.

ماموريت­های تخصصی دانشکده معماری و شهرسازی

1.آموزش روزآمد افراد توانمند، متخصص و خلاق در حوزه­های معماری و شهرسازی

2.ایجاد محیط آموزشی- پژوهشی پویا و خلاق در راستای ارتقای کیفیت­های یادگیری

3.توسعه تحقيقات مسئله محور در زمينه طراحی محيط مصنوع با توجه به نیازهای جامعه

4.آینده پژوهی مرتبط با مسایل جهانی- محلی در حوزه­های معماری و شهرسازی

5.دانشکده به عنوان مشاوری متخصص برای جامعه از طریق ارتباط عمیق و اثربخش با حرفه

6.افزایش آگاهی جامعه و ترویج مشارکت اجتماعی در خصوص تأثیرات محیط مصنوع بر بهبود کیفیت زندگی

7.توسعه دیپلماسی علمی بین المللی در قالب تبادلات و تعاملات آموزشی، پژوهشی و فناورانه با مراکز علمی و دانشگاه­های معتبر دنیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امکانات دانشکده     

در حال حاضر دانشکده معماری و شهرسازی دارای 8 آتلیه طراحی، 4 کلاس نظری، سالن همایش، اتاق ژوژمان، 2 کارگاه ، انتشارات، کتابخانه (شامل پایان نامه ها و کتاب های تخصصی) و سالن کامپوتر می باشد. همچنین دفتر طرح جامع دانشگاه و آزمایشگاه محیط سالم  در طبقه  1-  قرار دارد. راه اندازی  آزمایشگاه محیط سالم در سال 1395،  در راستای یکی  از اهداف کلان 10 ساله دانشگاه فردوسی مشهد، در تحقق دانشگاه سبز و ایفای نقش موثر در حفظ و بهبود محیط زیست می باشد. دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد طرح راه اندازی آزمایشگاه  محیط سالم (HBC) را با هدف تدوین چارچوب و مدل های مرجع معماری و شهرسازی در بخش سلامت به انجام رسانده است. این مرکز که به عنوان اولین آزمایشگاه بررسی مسائل معماری و شهرسازی کشورمان در حوزه سلامت راه اندازی شده است در نظر دارد تا با انجام تحقیقات آزمایشگاهی به دستورالعمل هایی برای طراحی دست یابد.


همچنین کارگاه مواد و مصالح  در دانشکده شامل همه تجهیزات و امکانات لازم برای دانشجویان می باشد. انتشارات دانشکده نیز، علاوه بر تکثیر و کپی،  ابزار لازم برای پروژه های عملی معماری و شهرسازی را  به دانشجویان عرضه می نماید. انواع نرم افزاری های طراحی، مانند اتوکد، مکس و... در کامپیوتر های دانشجویان در دانشکده، نصب شده است و اینترنت پر سرعت  برای کلیه برای دانشجویان مهیا می باشد.

010

تاريخچه دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد :

faru-door

تلاش براي احيای معماري اسلامي سنتی-بومی ايران با تاكيد بر به كارگيري تكنولوژی معاصر بوده كه با توجه به نيازهاي جسمي و روحي ، آرامش و راحتي را براي انسان به همراه داشته و به تبع آن كوشش در جهت رسيدن به شهري منطبق بر الگوهاي ايراني – اسلامي در هدف مسئولان و متخصصان عرصه معماری و شهرسازی كشور بوده است.

تحقق اين هدف، به تربيت نيروهاي متخصص و ماهر در رشته هاي معماری و شهرسازی نياز دارد. از اين رو، دانشگاه فردوسی، از يك سو به عنوان بزرگترين مركز دانشگاهی شرق كشور و از سوي ديگر، واقع شدن در بزرگترين كلان شهر جهان اسلام، اين مهم را از سال ها پيش در اولويت برنامه‍‌ خود قرارداده بود كه سر انجام با تلاش دلسوزانه مسئولان و متخصصان معماری و شهرسازی خراسان، در مهرماه سال ۱۳۸۴موفق به تاسيس دانشكده معماری و شهرسازی گرديد.

دانشكده معماری و شهرسازی در سال ۱۳۸۴ با پذيرش ۷۱ دانشجوي دختر و پسر در دوره شبانه آغاز به كار كرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۴۰۰دانشجوی دختر و پسر در دوره هاي روزانه و شبانه در دو گروه معماری و شهرسازی به كار خود ادامه مي دهد.

در حال حاضر، با گذشت حدود ۱۵ سال  از عمر دانشكده، تعداد اعضاي ﻫﯿﺋت علمي تمام وقت دانشكده به ۱۰ نفر رسيده است و بيش از ۲۰ نفر عضو ﻫﯿﺋت علمي پاره وقت و حق التدريس از استادان دانشگاههاي معتبر کشور در اين دانشكده مشغول به تدريس اند .

ساختمان جدید دانشکده به عنوان بازسازی بخشی از دانشکده دامپزشکی که در سال ۱۳۷۳ توسط مشاور ماهر طراحی و شرکت تسیان ساخته شده بود در سال ۱۳۸۷ به دانشکده به همراه مشاور نقشان سپرده شد، طرح بازسازی در سال ۱۳۸۸ تهیه و تا ۱۳۸۹ ساخته و در سال ۱۳۹۰ بخش های اصلی طبقه همکف، حیاط داخلی و اول به بهره برداری رسید. بخشی از زیرزمین و کارگاه ها و بخش دفتر طرح جامع در سال بعد تکمیل شد. اين ساختمان داراي ۸ آتليه،۴ كلاس تئوري، ۲ كارگاه نجاری و ساخت و امكاناتي مانند كتابخانه، سالن مطالعه، آرشيو، سايت، واحد سمعی بصری، دفتر فنی، دفتر آموزشهای آزاد،سالن اجتماعات،سالن ورزش و ديگر فضاهاي لازم اداری است .                                    

از چشم اندازهاي آينده اين دانشكده مي توان به جذب ﻫﯿﺋت علمي مجرب، ايجاد و توسعه دوره هاي تحصيلات تكميليی، افزايش فضاهاي آموزشی و پژوهشی و ايجاد مركز پژوهشی معماری و شهرسازی اشاره كرد .

ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد :

 
Drshariatmadar
دکتر حامد کامل نیا
دانشیار, گروه معماری, دانشکده معماری و شهرسازی
Email :kamelnia[at]um[dot]ac[dot]ir
https://www.hkamelnia.ir
خلاصه رزومه
 
 

مدیر گروه معماری :

 
Dr.mousaviniya
دکتر سیده فاطمه موسوی نیا( مدیر گروه معماری)
استادیار, گروه معماری, دانشکده معماری و شهرسازی
Email :Mousavinia[at]um[dot]ac[dot]ir
 
 

مدیر گروه شهر سازی :

 
Drghahremani
دکتر هومن قهرمانی(سرپرست گروه معماری و شهرسازی)
استادیار, گروه شهرسازی, دانشکده معماری و شهرسازی
Email :Hghahremani[at]um[dot]ac[dot]ir
 
 

مدیران اجرایی اسبق دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد

رئیس ها

 نام و نام خانوادگی  مرتبه علمی  سمت  دوران تصدی
 دکتر حسن حاج کاظمی  استاد  ریاست دانشکده  
دکتر احمد شوشتری استادیار  ریاست دانشکده  
دکتر هاشم شریعتمدار استاد ریاست دانشکده  ۸۹-۹۴
دکتر حامد کامل نیا  دانشیار ریاست دانشکده  ۹۴-۹۸
دکتر جعفر طاهری استادیار ریاست دانشکده ۹۸-۱۴۰۰
دکتر هاشم شریعتمدار استاد  ریاست دانشکده ۱۴۰۲ - ۱۴۰۰

 معاون ها

نام و نام خانوادگی مرتبه علمی سمت دوران تصدی
دکتر حامد کامل نیا دانشیار معاونت دانشکده ۹۳-۹۴
دکتر جعفر طاهری استادیار معاونت آموزشی دانشکده ۹۴-۹۷

مدیرهای گروه

نام و نام خانوادگی مرتبه علمی سمت دوران تصدی
دکتر حامد کامل نیا دانشیار مدیر کمیته معماری  
دکتر فرهاد کریمانی استادیار مدیر کمیته شهرسازی  
دکتر اکرم حسینی استادیار مدیر گروه معماری و شهرسازی ۹۰-۹۲
دکتر جعفر طاهری استادیار مدیر گروه معماری و شهرسازی ۹۲-۹۴
دکتر حسین معروفی استادیار مدیر گروه معماری و شهرسازی ۹۴-۹۸

سايت رايانه :

سايت رايانه دانشكده با بهره گيري از بهترين سخت افزار هاي روز استفاده از تمامي نرم افزارهاي گرافيكي را براي دانشجويان فراهم كرده، همچنين اين سايت و ديگر قسمت هاي دانشكده با استفاده از بستر و تجهيزات شبكه اي پر سرعت (1Gbps ) موجبات دسترسي به شبكه هاي اينترانت دانشگاه فردوسي و اينترنت را مهيا كرده است، علاوه بر اين خدمات شبكه بيسيم در تمام دانشكده قابل دستيابي است .

رشته هاي تحصيلي موجود در دانشكده :

نام رشته

مقاطع

مهندسي شهرسازي

كارشناسي و کارشناسی ارشد(طراحی شهری)

مهندسي معماري

كارشناسي , کارشناسی ارشد

تعداد ۱۱۳ نفر از دانشجویان این دانشکده فارغ التحصیل و تعداد ۳۰ نفر فقط در دانشگاههای دولتی در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می باشند.

دانشجویان این دانشکده در طول تحصیل به بازدیدهای علمی یک روزه و چند روزه می روند چرا که بازدید از آثار باستانی و بناهای تاریخی جزء سرفصل دروس ایشان می باشند.

تاکنون همایش هایی از جمله همایش خانه های ایرانی در سال ۸۸ و بررسی راه حل های معاصر سازی مشارکتی در شرایط ایران امروز با محوریت محله آبکوه مشهد در سال ۹۰ نیز در این دانشکده برپا شده است. دانشجویان این دانشکده با شرکت در جشنواره حرکت در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ در زمینه ترویج مورد تقدیر قرار گرفته و انجمن علمی برتر معرفی گردید.

 

architecture faculty-2

architecture faculty-3

ch09-3d-920319